Indie  

Keith Rowe

Radu Malfatti

Christian Fennesz

Burkhard Stangl

http://www.indie1031.com

Steve Jones (ex-Sex Pistols)

Если попытаться разобраться в том, что есть современная электроакустическая импровизация, можно быстро заметить, что это - необъятных размеров гора музыки, настоящий эверест. И если верить западной прессе, американский лейбл Erstwhile - пик этого эвереста.

Электроакустическая импровизация в какой-то мере является естественным продолжением фри джаза, который, по мнению многих музыкантов, был музыкой довольно определенной и устроенной вполне прямолинейно. И в целом самый сумасшедший и непредсказуемый фри-джаз остается джазом, а совсем не музыкой, в которой может произойти нечто, что музыкант уже не контролирует.

Кит Роу отверг репертуар, технику, художественный вкус, авторский почерк и все остальное, что имеет отношение к индивидуализму в искусстве. За долгие годы он полностью избавился от потребительского аспекта в своей музыке и графике - это означает, что в его работах не за что зацепиться, его творчество нельзя охарактеризовать просто по тому, как оно "звучит"- эти характеристики либо между строк, либо отсутствуют. Иначе говоря, творческий интерес Роу окончательно трансформировался из эстетического в идейный. При этом он настаивает на необходимости индивидуального подхода - художник должен осознать себя как самостоятельную и выделяющуюся творческую единицу и никогда не останавливаться на найденном. Изменяйтесь ежечасно, чтобы добиться репутации постоянного человека. Кит Роу, Джон Тилбери и Корнелиус Кардью были коммунистами, группа стремительно развивалась за счет своей политической позиции, любая новая идея или художественное течение трансформировалось сквозь призму коллективного взгляда, принимало новые формы и отражалось на музыке. Этот принцип работает и до сих пор: в то время как внимание большинства электроакустических проектов сосредоточено на характеристиках звука и исполнении, все оставшиеся в живых участники AMM (Корнелиус Кардью погиб в 1981 году) продолжают работать под влиянием идеологий, идей и концепций, выработанных еще в середине прошлого века. Джон Тилбери и по сей день является коммунистом, некоторое время назад он публично объявил бойкот Америке, заявив, что больше ноги его там не будет:Посмотрите на американскую школу живописи, в 19 веке очень провинциальную: они действительно хотели сделать что-то оригинальное, но просто не знали как. Ключ к решению проблемы заключался в том, чтобы избавиться от европейских традиций живописи. Но в пользу чего они должны были отказаться от них, как это сделать? И Джексон Поллок сделал это - он просто отказался от техники.

Роль музыканта, таким образом, переосмысливается - музыка развивается только за счет его способности четко и ясно мыслить во время импровизации, потому что это сложная задача - сшить и вдеть в пространство некую звуковую материю, и не дай бог пространство ее не примет. При таком подходе исполнитель вряд ли станет впадать в транс или выводить свою шарманку на передний план - нет, главной задачей здесь становится "слушать", а не "исполнять". "Два уха и один рот" - это, пожалуй, лучшее описание, которое когда-либо давали импровизационной музыке.


Bажнейшая черта такой музыки - способность звучать интригующе без каких-либо специальных средств - без изящных выкрутасов, гордых соло, причудливых аранжировок и прочего хлама. Предполагаю, что главным идеологическим барьером к пониманию абстрактного импрова является отсутствие возможности декомпозировать импровизацию, выделить ее составляющие, ее "героев". Мы привыкли воспринимать музыку, пока можем понять, из чего ( = из чьих партий) она состоит, потеря ориентации в этом вопросе нас настораживает. А продуктом коллективной импровизации становится, как правило, неделимый акустический объект, в котором происходят события, присущие только ему.



Hollywood - kick down the Doors - http://members.aol.com/philjens/kickdown1.htm



Steve Jones was born in Shepherd''s Bush, London. He has stated that his style of guitar-playing is derived from that of Johnny Thunders of the New York Dolls and his early influences were glam rock icons like Roxy Music and David Bowie. He was an only child and his father, an amateur boxer, left when he was two years old.

Up to the age of twelve, he grew up in Hammersmith with his young mother, who worked as a hairdresser, and his grandparents. He then moved to Benbow Road in Shepherd''s Bush with his mother and stepfather, where they lived in a one-bedroom basement. Jones never got along with his stepfather, who made his living making gaskets for electric cookers: “He was an arsehole. I was just extra baggage.” As a teenager, Jones was a kleptomaniac who accumulated 14 different criminal convictions and was the subject of a council care-order. He spent a year in a remand centre, which he says was more enjoyable than being at home, and has said that the Sex Pistols saved him from a life of crime.

Jones co-founded The Strand (named after a Roxy Music song) with Paul Cook and Wally Nightingale in the early 1970s. The Strand were a precursor to the Sex Pistols, where Jones first learned to play guitar. After dropping Nightingale in the mid-70s, the band was known as The Swankers.

In 1975, Jones went on to co-found the Sex Pistols with Paul Cook, Glen Matlock, and later, Johnny Rotten. Although they only released one album, the Sex Pistols went on to become one of the most influential rock and roll bands of the 20th century.

Jones is a self-taught guitar player, primarily playing Gibson Les Paul electric guitars in his early years. His usual guitar was a cream colored Gibson Les Paul custom which (according to "Filth and the Fury") he had stolen from Mick Ronson at a David Bowie concert when he and his fellow Sex Pistol members posed as road crew members, stealing amps and other equipment. Bill Price, the engineer on Never Mind the Bollocks, Here''s the Sex Pistols called Jones one of the tightest guitar players he has ever worked with, implying that his chord and note timing were precise and impeccable.

After the Sex Pistols broke up in 1978, Jones and drummer Paul Cook co-founded The Professionals. They released one album, but disbanded after a serious car crash while on tour in the U.S. in 1981. The Professionals'' debut album was I Didn''t See It Coming. Jones was also a member of Chequered Past (led by Michael Des Barres) from 1982 to 1985. They released a self-titled album in 1984.

Jones also played with Thin Lizzy, Joan Jett, Bob Dylan, Iggy Pop, Andy Taylor, the Neurotic Outsiders and had a solo career in the 1980s and early 1990s. His song "Mercy," from the album of the same name, was used in a Miami Vice episode featured on the Miami Vice II soundtrack album. In 1989, he released his second, much heavier-sounding solo album, titled "Fire and Gasoline", which featured Jones on guitar and vocals, Terry Nails on bass, and studio drum wizard Mickey Curry (Bryan Adams, Hall & Oates). He participated in the Sex Pistols reunion concerts and currently resides in Los Angeles, California. He has since done some studio work, playing guitar on the Insane Clown Posse''s 1997 rap-metal record, The Great Milenko and Lisa Marie Presley''s 2005 album, Now What.


[edit] Jonesy''s Jukebox
In February 2004, Jones began hosting a daily radio program in Los Angeles called Jonesy''s Jukebox, on Indie 103.1 FM, broadcasting live Monday to Friday from noon to 2PM. The premise of the show is that the self-described "Sire of Wilshire" can do whatever he wants (within FCC rules), with no direction from station management. Far from an angry punk with access to a transmitter, Jones mixes an eclectic playlist (culled from his own collection of CDs) with often rambling and humorous interviews of guests from all walks of the entertainment industry. He frequently interacts on-air with "Mister Shovel," his nickname for program producer Mark Sovel.Steve Jones (ex-Sex Pistols) бессменный гитарист легенды панк-движения Sex Pistols. Ныне занимается продюсерской работой.

CD сингл: Dick Around / Waterproof / Interview With Sparks (by Steve Jones of Jonesy''s Jukebox):

There can''t be many music buffs not familiar with Sparks, now in their 4th decade. Dick Around and Waterproof are taken from their 20th album Hello Young Lovers. Ron and Russell Mael''s style hasn''t changed much over the years. The production is now highly polished and modern, but Sparks are Sparks and remain unmistakable. Dick Around conjures up a mixture of metal, punk and Bohemian Rhapsody. The title of the song may hinder airplay which would be a shame because it''s great fun. Waterproof is perky and melodic, varying its pace as it unfolds, but it''s Dick Around that steals the show. You can judge the track yourself by viewing the video: WMP / Quicktime.

As for the interview, it''s a Steve Jones treat. Steve hilariously tells Ron and Russell that he only used to steal equipment from bands he liked and then says he never stole from Sparks. Listen as he digs himself out of this hole! There is a very enlightening tale about a girl from Steve''s past and her preference for the great unwashed. I won''t reveal any more and spoil it for you. He also recalls listening to Sparks in Paul Cook''s bedroom as a teenager - http://www.philjens.plus.com/kickdown/review_sparks_dick.htm





SEE INDIE FESTIVALS - http://lapilgrim.narod.ru/sparksindiephotoalbum.html

Jonesy''s Jukebox/Indie in L.A - listen online
Steve Jones (musician)=Jonesy''s Jukebox
Jonesy''s Jukebox
Indie.ru
Cовременная электроакустическая импровизация

Сайт создан в системе uCoz