Silent Films- first filmakers  

Fritz Lang - Metropolis (fiction)

Charlie Chaplin - Modern Times

W.F.Murnau -Nosferatu

Ernst Lubitsch

W.F.Murnau

Frank Capra

Lubitsch -"Die Augen der Mumie Mв"

Lubitsch "Sumurun" 1920

E.Lubitsch NINOTCHKA

The another most important names of filmmakers of silence era are: Frank Capra,John Ford,Howard Hawks,Alfred Hitchcock, Harold Lloyd, Ernst Lubitsch, Orson Welles and William Wyler.

F.Capra - http://www.biocrawler.com/encyclopedia/Frank_Capra

Silent Films -http://www.victorclub.ru/a/10/dvd-classics-silent-films.htm

Cigar-a-rama http://www.cigar-a-rama.com/galleries/gallery-alltime/

Nosferatu - this first important film of the vampire genre has more spectral atmosphere, more ingenuity, and more imaginative ghoulish ghastliness than any of its successors.'' Some really good vampire movies have been made since Kael wrote those words, but German director F.W. Murnau''s 1922 version remains a definitive adaptation of Bram Stoker''s Dracula.

Ernst Lubitsch

Born: 01/28/1892 in Berlin, Germany
Died: 11/30/1947
Job Titles: Director,Actor, Producer, Comedian, Bookkeeper Milestones

Lubitsch was the son of a Jewish draper. At the age of 19, he was a member of Max Reinhardt''s troupe for stage productions. In 1913, he began acting in movies in Germany and by 21, he had begun to create the comic screen persona "Meyer," a slapstick Jewish archetype. It was a favorite of German audiences.

In 1915, Lubitsch made directorial debut with the short film "Fraulein Seifenschaum/Miss Soapsuds", in 1916 he wrote and directed "Als Ich Tot War/When I Was Dead" and "Schuhpalast Pinkus/Shoe Salon Pinkus".

His first picture to be shown in America was "Die Augen der Mummie
Ma/The Eyes of the Mummy" (1918) with Pola Negri and Emil Jannings. The second film - "Madame Du Barry/Passion" (1919) from the newly formed UFA. With "Madame Du Barry," Lubitsch became known. In 1923, Mary Pickford invited him to Hollywood to direct "Rosita." Lubitsch''s career would enter a new phase.

In Hollywood, inspired by Chaplin''s "A Woman of Paris”, Lubitsch began to create his famed "touch" in his next film, "The Marriage Circle" (1924). In 1926, he signed contract with Paramount. Except "The Patriot" 1928 (he received first Best Director Oscar nomination for this drama),and the atypical pacifict drama "The Man I Killed" 1932, Lubitsch came to specialize in a risque sex farce, where raised eyebrows and closed doors meant everything.

The sound era only enhanced his talent (special Lubitsch''s form of dialogue and musical numbers). In 1929, his first sound film, "The Love Parade", garnered second Best Director Academy Award nomination.

As director,in 1932, he created the Art Deco wonder "Trouble in Paradise", and continue with such delights as "Design For Living" (1933), "The Merry Widow" (1934), "Angel" (1937), "Ninotchka" (1939), "The Shop Around the Corner" (1940), "To Be or Not to Be" (1942), "Heaven Can Wait" (1943) and "Cluny Brown" (1946).

In 1933 he became an American citizen, and in 1935, Lubitsch was named head of production at Paramount, but his talent lay in producing and directing motion pictures, not studio administration. During production on "That Lady in Ermine" (1948), he died of a heart attack.


Эрнст Любич


Родился в Берлине в семье фабриканта одежды. Умер в Беверли Хиллз (L.A.). Впервые попал в театр благодаря тому, что на фабрике отца шили театральные костюмы. Увлекшись сценой, начал выступать в роли шутов и слуг в пьесах Шекспира, Ведекин-да, Гауптмана, Мольера.

Вскоре ему предоставилась возможность попробовать силы в кинорежиссуре, в большинстве своем это были "комедии Пощечин" с ярко выраженным еврейским акцентом.


Комедии Л. пользовались успехом у зрителей, это побудило руководство УФА пригласить режиссера для работы с новой звездой Полой Нег-ри. Их содружество, продолжавшееся долгие годы, началось фильмом "Глаза мумии Ма" (1918), действие которого происходило в Древнем Египте.В картине "Сумурун" камера Л. пробралась в святая святых арабского Востока — гарем.

Найдя на арабском Востоке воистину неисчерпаемый кладезь тем и сюжетов, Л., однако, не стал им ограничиваться. Самый громкий успех за пределами Германии принесла ему историческая мелодрама из французской жизни "Мадам Дюбарри" (1919),фавориткe Людовика XV. Постановки Л. поражали воображение роскошью костюмов и декораций. Хотя его отец сокрушался, что сын не захотел наследовать семейный бизнес, тот подчинил пропаганде хорошего вкуса такое важное и современное искусство, как кинематограф. Его стиль отличался изысканностью. Ироничность и изящество являлись неотъемлемым свойством режиссерского почерка Л. Природная жизнерадостность не позволяла ему принять глубоко пессимистический тон немецкого кино. В 20-е гг. оно испытало нашествие искусственных существ, созданных безумцами для покорения мира ("Чужой", 1913;"Голем", 1915; "Гомункулус", 1916, "Метрополис", 1926, и др.). И этой теме Л. сумел придать свое, сугубо ироническое звучание в фильме "Кукла" (1919). Молодой человек укрывается в монастыре, чтобы избежать женитьбы. Местные монахи решают разнообразить его жизнь с помощью заводной куклы. Поскольку та ломается, в келью попадает живая девушка, и очень скоро молодой человек понимает, как хорошо быть женатым мужчиной.

Oн ощущал себя изгоем в немецком кино и в 1923 г. с радостью принял предложение американцев поработать в Голливуде.


Там его талант расцвел, особенно с приходом в кино звука. Самые капризные голливудские звезды стремились работать с ним. "Ниночка" с Г Гарбо, "Ангел" с М. Дитрих, "Быть или не быть" по праву считаются классикой комедийного жанра. Когда осенью 1947 г. Л. скоропостижно скончался от сердечного приступа, о нем скорбел весь Голливуд. У этого режиссера не было врагов, зато было много поклонников его веселого, жизнерадостного искусства.

Эрнст Любич
Silent Era -directors
Independent Filmmakers in Hollywood
Answers.com
Hollywood Silents

Сайт создан в системе uCoz