Первые бледнолицие, которые появились у берегов Санта Моники были членами экспедиции Хуана Родригеса Кабрильо. Это был 1952 год. Но вступили на землю Санта Моники  члены экспедиции Гаспара de Portolá, который разбил свой лагерь около ныне существующего бульвара  Wilshire Бульвар 3 августа 1769. Есть две различных версии об имени города. Одни говорят, что город назван так потому, что банкет экспедиции был в день Святой Моники (матери Святого Августина), другие говорят, что город называли из-за капающей весны, которая напоминала плач святой Моники о тинейджерской непочтительности ее сына. Так или иначе, Святая Моника – покровительница уходящего дня, Святая сансета.

1870-ые

Северные ранчо Города Санта-Моники  принадлежали семейству  Sepulveda  и были проданы полковнику Роберту А. Бакеру и его жена, Аркадии Бандини де Стеарн. Бандини была дочерью  Хуана Бандини, видного и богатого калифорнийца и вдовой Абеля Стернса, когда-то самого богатого мужчины в Лос-Анджелесе. Невадский Сенатор Джон П. Jones купил половину собственности Бекера. После этого резиденты проголосовали  30 ноября 1886 за создание совета мэра. Первая ратуша была скромным зданием из кирпича, позже переоборудованная в пивбар, а теперь это часть общежития Санта-Моники. Это – самое старое здание.

Юго-западная секция города первоначально принадлежала Ранчо Ла Ballona семействам Machado и Talamantes и было продано W.D. Vawter. Abbott Kinney приобрел дело на прибрежной полосе Парк Океана области в 1895. Это стало его первым луна-парком и жилым проектом. Дорога и поле для гольфа были построены на the Ocean Park Casino. После этого он сосредоточился на  южном конце своей собственности, которую он превратил в Венецию Америки.

1880-ые

Названная по имени Аркадии Бандини , гостиница Аркадия на 125 комнат открылась 25 января 1887. Гостиница была местом, где небезызвестный основатель киноиндустрии Голливуда  Полковник  Дж. Гриффит стрелял свою жену в 1904, что привело их к разводу и тюремному заключению полковника. Население Санта Моники к тому времени составляло 417 человек.

1890-ые

Когда Южная Тихоокеанская Железная дорога достигла Лос-Анджелеса, Испания  предпочла Санта-Монику в качестве морского порта. Длинный Причал был построен в 1893 в северном конце Санта-Моники и был дублирован Портом Лос-Анджелес. Это позволило Санта-Монике поддерживать ее сценическое обаяние. Железная дорога к Каньону Санта-Моники была в использовании с 1891 до 1933.

1900-ые

Пирс развлечений был чрезвычайно популярным в первые десятилетия 20-ого столетия.  Тихоокеанская Электрическая Железная дорога легко перевозила людей вдоль берега поперек всего Большего Лос-Анджелеса. Было пять пирса в одной Санта-Монике и еще несколько пирсов ниже, в Венеции Абботта Кинней. (Пирс Санта-Моники 1909 “Fun in the sun- последний оставшийся пирс развлечений на северном заливе). К 1910 население составило 7800 человек.

1910-ые

Новый устав города был принят в 1914, который преобразовал городское правительство к форме комиссии. Это оказалось очень слабым ходом, тем более, что полицейскому специальному уполномоченному плохо платили и он не имел никакой ответственности.

Автомобильные гонки стали популярным видом спорта. Водители участвовали  в гонках по 8.4-мильной петле, составленной на  городских улицах. Гран при Соединенных Штатов был проведен в Санта-Монике в 1914 и 1916. К 1919 в городе проживало 100 000 человек, на этой отметке численность населения осталась и сегодня.

 

1920-ые

Дональд В. Дуглас основал Авиакомпанию Дуглас в 1921 с  первым заводом на бульваре Wilshire. Другой  завод на Поле Клевера 1922 (Аэропорт Санта-Моники),  был в использовании 46 лет. Четыре построенных Дугласом самолета взлетели с Поля Клевера для совершения первого воздушного кругосветного путешествия.

Доналд Уиллис Дуглас был родом из Бруклина и выпускником Массачусетского университета. Он прибыл в Санта Монику для работы в авиакомпании «Глен Мартин». Но работа ему не понравилась и одолжив 1000 долларов он открыл собственное дело по строительству летной аппаратуры, которое и переросло в мощнейшее предприятие Western Airlines.  

Ла Моника Боллрум для 10000 танцующих открылся в 1924 на Пирсе Санта-Моники (1 400 м. ²). Но шторм в 1926 почти разрушил пирс и танцзал, требуя главного ремонта. Ла Моника принимала гостей до 1957.

1930-ые

Великая  Депрессия глубоко поражает Санта-Монику. Гостиницы и владельцы  офисов обанкротились. Пирс развлечений был дешевой формой удовольствия, которое стало более дешевым, привлекая более грубую толпу. Мужской пляж, расположенный только к югу от Пирса Санта-Моники, созданный для гимнастов и строителей тела{боди-билдинг}, которые легко одеты для свободного показа для публики в 1960-ых отодвинулся в Венецию.

Коррупции 1930-ых заразила Санта-Монику (наряду с соседним Лос-Анджелесом). Этот аспект города изображен в различных романах Раймонда Чандлера, тонко замаскированных как Бей-Сити. Торговец свечами в книге  Прощайте, Мой Прекрасный был вдохновлен истинной историей судна Король. Начиная с 1928, суда для игры в деньги стали бросать якоря в Заливе Санта-Моники в 3-мильной зоне. Водные такси переправили на эти суда патронов из Санта-Моники и Венеции. Наибольшим таким кораблем  в 1938 было судно Король, рассчитанное на  3 000 игроков одновременно. После того, как генеральный прокурор штата Ерл Уоррен добрался до судна, суд решает закрыть его, но команда Короля первоначально отбила полицию, используя брандспойты и размахивая автоматами. Все газеты писали о Сражении в Залива Санта-Моники. После всего этого владелец судна, Тони Корнеро, продолжал строить казино Космическая пыль в Лас Вегасе, Штат Невада.

Самая большая выгода  городу пришла от  авиации Дуглас Корпорэйшн и 3 коммерческих самолетов, которые оказались очень успешной конструкцией. На более скромном втором месте - Мерл Норман основательница косметического бизнеса в 1931, и началось это со сливок на печи ее кухни.

1940-ые

Бизнес Дугласа вырос до астрономической величины с началом Второй Мировой Войны (44 000 человек в 1943). Противовоздушный коммуфляж для завода и летного поля создала Студия Братьев Уорнера.

В 1945 Колледж Города Санта-Моники провел Симпозиум Радио Сообщества (CRW), чтобы преподать радиовещание джи-ай использовал позывные KCRW. (Позже KCRW стал популярным и инновационным филиалом NPR.)

1950-ые

Papermate открыл свою фабрику в Санта-Монике в 1957, к 1971 все еще действующий завод Sanford-Papermate произвел 600 миллионов шариковых ручек.

3,000-местная  Гражданская Аудитория Санта-Моники  открыта в 1958. С 1961-1968 Академия Искусств Кино и Науки проводила здесь свои ежегодные церемонии Оскар. Исполнители, которые появились здесь за десятилетия, включают: Андр предВин, Дейв Брубек, Пит Сиджер, Элла Фитзджералд, Тони Беннетт, Джоан Баез, Боб Дилан, Дэвид Боуи, Элтон Джон, Рей Чарльз, Арло Гатри, Бич Бойз, Карпентерз, Билл Косбай, Джонатан Винтерс, Боб Хоуп, Аллен Джинсберг, Ролинг Стоунз, T. Рекс, Лед Цеппелин, Ramones,  Buzzcocks, Антиобщественные элементы и бесчисленные другие. Начиная с конца 1980-ых аудитория была более популярна для торговых соглашений чем для концертов.

Парк Тихого океана, последний из больших пирсов развлечений, был открыт в 1958. После создания Диснейлэнда посещаемость резко упала и к 1967 парк был закрыт.

Смежным с Парком Тихого океана был рок-клуб Гепард, где проходили ранние концерты Доорз, Алиса Купера, Пинк Флойд, Б. Спрингфилд и других. Сюда подростками бегали приобщаться к року местные сорванцы братья Дэй, известные позже как Спаркс. Клуб закрылся в 1968. В 1970 году была снесена верфь, принимающая корабли.

The first Caucasian group to set foot in the area was the party of explorer Gaspar de Portolá, who camped near present day Wilshire Boulevard on August 3, 1769. There are two different versions of the naming of the city. One says that it was named in honor of the feast day of Saint Monica (mother of Saint Augustine), while the other says that it was named on account of a dripping spring that was remiscent of the saint's tears, who famously cried over her son's early impiety.

1870s

The northern sections of the City of Santa Monica once belonged to Rancho San Vicente y Santa Monica and Rancho Boca de Santa Monica. Jose del Carmen Sepulveda of the prominent Sepulveda family sold 38,409 acres (155 km²) of the land for $54,000 in 1872 to Colonel Robert A. Baker and his wife, Arcadia Bandini de Stearns. Bandini was the daughter of Juan Bandini, a prominent and wealthy early Californian, and was the widow of Abel Stearns, once the richest man in Los Angeles. Nevada Senator John P. Jones bought a half interest in Baker's property in 1874. The first lots in Santa Monica were sold on July 15, 1875. The residents voted to incorporate November 30, 1886, creating a mayor-council government. The first town hall was a modest 1873 brick building, later a beer hall, and now part of the Santa Monica Hostel. It is Santa Monica's oldest extant structure.

The southwestern section of the city originally belonged to the Rancho la Ballona of the Machado and Talamantes families. Mrs. Nancy A. Lucas purchased 861 acres (3.5 km²) from the rancho in 1874 for $11,000. The property was farmed by her sons, and a parcel of 100 acres (400,000 m²) was sold to W.D. Vawter for subdivision in 1884. Abbott Kinney acquired deed to the coastal strip and named the area Ocean Park in 1895. It became his first amusement park and residential project. A race track and golf course were built on the Ocean Park Casino. After a falling out with his partners he focused on the south end of the property, which he made into Venice of America.

[edit]

1880s

The 125-room "Arcadia Hotel" opened on January 25, 1887. Named for Arcadia Bandini, it was one of the great hotels on the Pacific Coast of its era. The hotel was the site where Colonel Griffith J. Griffith shot his wife in 1904, which led to their divorce and his (short) imprisonment.

Senator Jones built a mansion, Miramar, and his wife planted a Moreton Bay Fig tree in its front yard in 1889. (The tree is now in the courtyard of the Miramar Hotel and is the second-largest such tree in California.)

[edit]

1890s

When the Southern Pacific Railroad arrived at Los Angeles a controversy erupted over where to locate the sea port. The SP preferred Santa Monica, while others advocated for San Pedro Bay. The Long Wharf was built in 1893 at the north end of Santa Monica to accommodate large ships and was dubbed Port Los Angeles. San Pedro Bay, now known as the Port of Los Angeles, was selected by the US Congress in 1897. Though it disppointed Jones and other property owners the selection allowed Santa Monica to maintain its scenic charm. The rail line down to Santa Monica Canyon was sold to the Pacific Electric Railroad, and was in use from 1891 to 1933.

[edit]

1900s

Amusement piers became enormously popular in the first decades of the 20th century. The extensive Pacific Electric Railroad easily transported to the beaches people from across Greater Los Angeles. Competing pier owners commissioned ever larger roller coaster rides. Wooden piers turned out to be readily flammable, but even destroyed piers were soon replaced. There were five piers in Santa Monica alone, with several more down the coast, most notably Abbott Kinney's Venice of America pier. (The 1909 Santa Monica Pier is the last remaining amusement pier on the north bay.)

[edit]

1910s

A new charter was adopted in 1914 that converted the city government to a commission form. This proved to be very weak, especially since the police commissioner was poorly paid and had no accountability.

Car racing became popular. Drivers would race an 8.4 mile loop made up of city streets. The Free-For-All Race was conducted between 1910-1912. The United States Grand Prix was held in Santa Monica in 1914 and 1916, awarding the American Grand Prize and the Vanderbilt Cup trophies. By 1919 the events were attracting 100,000 people, at which point the city halted them.

[edit]

1920s

Donald W. Douglas founded the Douglas Aircraft Company in 1921 with his first plant on Wilshire Boulevard. He built a plant at 1922 Clover Field (Santa Monica Airport) which was in use for 46 years. Four Douglas-built planes took off from Clover Field to attempt the first aerial circumnavigation of the world. Two planes made it back after having covered 27,553 miles in 175 days, and were greeted on their return September 23, 1924 by a crowd of generously estimated at 200,000. The Douglas Company (later McDonnell Douglas) kept facilities in the city until the 1960s.

La Monica Ballroom opened in 1924 on the Santa Monica Pier, capable of holding 10,000 dancers in its over 15,000 square foot (1,400 m²) area. A major storm in 1926 almost destroyed the pier and the ballroom, necessitating major repairs. La Monica hosted many national radio and television broadcasts in the early days of networks before it was finally torn down in 1957.

1930s

The Great Depression hit Santa Monica deeply. One report gives citywide employment in 1933 of just 1,000. Hotels and office building owners went bankrupt. The pleasure piers were a cheap form of entertainment that got cheaper, attracting a coarser crowd. Muscle Beach, located just south of the Santa Monica Pier, started to attract gymnasts and body builders who put on free shows for the public. (In the 1960s it moved to further south to Venice).

In the 1930s corruption infected Santa Monica (along with neighboring Los Angeles). This aspect of the city is depicted in various Raymond Chandler novels thinly disguised as Bay City. Chandler's Farewell, My Lovely was inspired by the true story of the S.S. Rex. Beginning in 1928, gambling ships started anchoring in Santa Monica Bay just beyond the 3-mile (5.6 km) limit. Water taxis ferried patrons from Santa Monica and Venice. The largest such ship was the S.S. Rex, launched in 1938 and capable of holding up to 3,000 gamblers at a time. The Rex was a red flag to anti-gambling interests. After state Attorney General Earl Warren got a court order to shut the ships down as a nuisance, the crew of the Rex initially fought off police by using water cannons and brandishing sub-machine guns. The engine-less ship surrendered after nine days in what newspapers called The Battle of Santa Monica Bay. Its owner, Tony Cornero, went on to build the Stardust casino in Las Vegas, Nevada.

The greatest benefit to the city came from the Douglas Corporation when it built the DC-3 commercial aircraft. The DC-3, which first flew from Clover Field, was a terrifically successful airliner that transformed the air transportation business and brought needed jobs to the city. In a more modest show of entrepreneurship, Merle Norman founded her cosmetic business in 1931 by making creams and cosmetics on her kitchen stove. Both her former house and her 1933 Streamline-styled business headquarters are well maintained.

1940s

Douglas's business grew astronomically with the onset of World War II, employing as many as 44,000 people in 1943. To defend against air attack set designers from the Warner Brothers Studios prepared elaborate camouflage that disguised the factory and airfield.

In 1945 Santa Monica City College started the Community Radio Workshop (CRW) to teach returning GIs broadcasting and used the call letters KCRW. (Later KCRW became a popular and innovative NPR affiliate.)

1950s

Papermate opened its Santa Monica factory in 1957, still in operation by Sanford-Papermate. The plant produced 600 million ballpoint pens in 1971.

The 3,000-seat Santa Monica Civic Auditorium, designed in the international style by Welton Becket, opened in 1958. From 1961-1968 the Academy of Motion Picture Arts and Sciences held its annual Oscar awards ceremony there. Performers that have appeared over the decades include: Andre Previn, Dave Brubeck, Pete Seeger, Ella Fitzgerald, Tony Bennett, Joan Baez, Bob Dylan, David Bowie, Elton John, Ray Charles, Arlo Guthrie, the Beach Boys, the Carpenters, Bill Cosby, Jonathan Winters, Bob Hope, Allen Ginsburg, The Rolling Stones, T. Rex, Led Zeppelin, The Ramones, The Clash, The Buzzcocks, Public Enemy and countless others. Since the late 1980s the auditorium has been more popular for trade conventions than performances. The films "The T.A.M.I. Show" and "Urgh! A Music War" were shot there.

Pacific Ocean Park, the last of the great amusement piers, opened in 1958. While it temporarily eclipsed competitor Disneyland, attendance later plummeted and by 1967 the park was foreclosed for back taxes. It sat empty and rotting, an unattractive "attractive nuisance" until finally removed in 1974.

Adjacent to Pacific Ocean Park was the rock and roll club, The Cheetah, which featured early performances by such acts as The Doors, Alice Cooper, Pink Floyd, Love, The Mothers of Invention, The Seeds, Buffalo Springfield and others. It closed in 1968.

 

Сайт создан в системе uCoz